SLOVENSKÝ
ZVÄZ VČELÁROV

Včelí jed

Včelí jed je produktom jedových žliaz včely, ktorý sa vytvára v tele včely na ochranu pred napadnutím inými živočíchmi, zvieratami alebo ľuďmi. Je to bezfarebná kvapalina kyslej chuti a charakteristickej vône. Včela robotnica má vyvinuté ústrojenstvo, pomocou ktorého jed zhromažďuje v jedovom váčku. V prípade ohrozenia včely zaútočia tak, že vpichnú žihadlo a vypustia jed. Včelí jed je pri malých dávkach liekom, pri veľkých sa stáva jedom.

Zásadne sa nesmie liečiť včelím jedom človek, ktorý je alergický na pichnutie včelou, ďalej pacient s ťažkou srdcovou vadou a diabetici, ktorí dostávajú inzulín.

Využitie včelieho jedu

• apiterapia,
  • pri zápalových reumatických procesoch,
  • zápaloch kĺbov,
  • šľachových systémov,
  • pri chronických bolestiach chrbta,
  • neuralgii trojklanného nervu,
  • poruchách pohybového aparátu,
  • aplikuje sa vo forme mastí, inhaláciou, vpichom živou včelou a injekčne.

Upozornenie: Včelí jed môže vyvolať alergickú reakciu, pri vzniku alergickej reakcie vyhľadajte lekársku pomoc.

Literatúra:

1. Apiterapia a jej využitie v klinickej praxi - Ústav zoológie Slovenskej akadémie vied
  2. Aktivity s využitím včiel - Apiterapia - projekt Erasmus+
Slovenský zväz včelárov je občianske združenie, ktoré združuje chovateľov a priateľov včiel.
Včelárov
včelstiev

Krajské regionálne zložky SZV

SEKRETARIÁT SZV